tiistai 26. tammikuuta 2010

Viestintä, markkinointi ja liiketoiminta

Kaksi päivää viestintää ja markkinointia, integroidusti ja ilman. Mikael Jungner ja Teemu Arina sosiaalisen median merkityksestä liiketoiminnassa. Rautaista brändinäkemystä Atte Palomäeltä ja Tuomas Kahrilta. Viestinnän, tutkimuksen ja mittaamisen kolmiossa Malla Hintsalan tapaan. (#viestinta10)

Hurjimmillaan "ei markkinointi vaan brändi, radikaali brändi!"

Paluu arkeen oli tyrmäävä. Se alkoi jo hätäpuhelusta kahvitauolla: "Täällä on nyt sitten vaihteet tukossa".

Ensin ajattelin purkaa päällimmäiset höyryni ja jäsentää ajatukseni täällä. Sitten iski lamaannus: ei, minä en pysty muodostamaan yhtä ainutta järkevää lausetta.. Mutta koskaan ei tiedä, mistä apu löytyy! Tällä kertaa se tuli TweetDeckin kello kaulassa: @mojuu oli alkanut seurata ajatuksiani Twitterissä.

Minä taas löysin hänen tweetinsä kautta blogiin ja juuri sen mitä tarvitsin. Työn ilon takaisin.

Markkinointi muuttuu asiakaspalveluksi

Keskustelimme juuri tänään kriisiviestinnän perustasta: viestintä ilman elimellistä yhteyttä liiketoimintaan on päälle liimattua. Unileverillä yhteiskuntavastuun tuominen strategiaan ei ole viestintätemppu, se on ehdottomasti suuri muutos toiminnassa. Se on sitä brändille, eikä tuota lupausta voi lunastaa ilman koko organisaation vankkaa sitoutumista.

Saman koin sähköpostin äärellä. Jos asiakaspalvelu ei tiedä, mistä ongelma johtuu, mitä sille on tehtävissä, miten ongelma on kierrettävissä, miten asiakkaan prosessi pelastetaan, ei mikään määrä perinteistä (ulkoista) viestintää/markkinointia/markkinointiviestintää voi tilannetta pelastaa.
Markkinointia on osata ja rohjeta valita asiakkaan puolesta asiointiin juuri se mitä hän tarvitsee. Ajatus syyskuulta '09
Ja eikö kokonaisuuksissa aina ole enemmän ja vähemmän kyse tiedonkulusta! Jos osaprosessit eivät tiedä yhteisiä alueitaan, ei sellaista gurua olekaan, joka saa asiakkaan ulos tuosta viidakosta.

Markkinointi alkaa asiakkaan prosessista (ei brändistä)

Tai se viidakkohan syntyy siitä, kun ei aloiteta asiakkaan prosessista vaan omista tuotteista. Nando, tätä tarkoitin, kun sanoin että asiakkaan on oltava keskiössä, ei brändin!

Ja niinpä olen markkinoijana taas sen saman perusduunin äärellä: turha on euroja polttaa mainontaan, ei ole aika sorvata näpsäköitä markkinointilauseita.

Nyt on asiakasohjauksen aika. On alettava sisäisistä menettelytavoista. Asiakkaiden ongelmatilanteiden kartoitus ja korjaavien toimenpiteiden vastuut, ydinviestit kuntoon; vielä aikataulutarkistukset ja sitten vaan systemaattista tiedotusta.

Onnea matkaan =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti