tiistai 2. kesäkuuta 2009

Markkinointi osana tuotekehitystä

"Me nyt ensin kehitetään tätä palvelua, tuu kuule sitten vasta kun meidän pitää saada sille käyttäjiä", sanoo tuotekehitysprojekti. "Ei me tätä voida kaupata asiakkaille! Kato, asiakas ois tarvinnu tämmöisen lisäkilkkeen tuohon, tää on liian monimutkainen", purnaa myynti, meillä asiakaspalvelu.

Määritelmän mukaan markkinointi on se liiketoiminnan punainen lanka, joka yhdistää organisaation toiminnot asiakkaan ympärille. Markkinointi tuo asiakastiedon kautta tuotekehitykseen asiakkaan tarpeet eli perustan kysynnälle.

Joskus tätä hengityksen lailla itsestäänselvää elinyhteyttä joutuu selittämään väsyksiin asti. Perinteisimmässäkin markkinoinnin mallissa tuote on sentään yksi neljästä perusjalasta markkinoinnin keinovalikoimassa!

Markkinoinnin asiakastuntemusta, meillä ePalvelusta saatua asiakaspalautetta tai ihan tavallisessa asiakaspalvelussamme esille nousseita tarpeita on ekojen eKokemusten myötä alettukin arvostaa ihan toisella tavalla. Hankepäälliköstä on tullut ykkösmarkkinoija! Ja niinhän sen pitää ollakin: markkinointi on jokaisen asia.

TTT uhkana vain on (..anteeksi? Ai TTT? "Tässä Taloudellisessa Tilanteessa") juustohöyläsäästöt, paniikkijarrutus - uskalluksen puute valita paras win-win-yhdistelmä jatkoon.

Markkinointi tarjoaa nytkin käyttäjäkokemusten nojalla kullanarvoista tutkimustietoa kimurantin päätöksenteon tueksi. TTT tai ei. Ettei kävisi näin:
Talouskriisin vuoksi ja koska haluamme säästää energiaa ja torjua siten ilmaston lämpenemistä, olemme päättäneet sammuttaa tunnelin päässä näkyvän valon.
- Carl-Johan Granvik kirjoittaa talousnäkymistä Ajassa (kesäkuu 2009, Nordean lehti avainasiakkaille)
Strateginen johtaminen on valintoja. Valinta jonkun puoleen on aina valinta pois jostakin muusta. Valinta vaatii tietoa ja rohkeutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti