lauantai 18. elokuuta 2012

Koodilla yli kanavarajojen

Kansainväliset ketjut tuovat näköjään takaisin täältä lähteneen keksinnön. Hongkong ja Englanti olivatkin niitä täynnä. Mitäkö? No UpCodeja!

UpCode maailmanvalloitus alkoi Vaasasta, ja neliö on näkynyt viime vuoden mittaan jo siellä täällä Suomessakin.

UpCode linkittää reaalimaailmassa kulkevan kuluttajan nettiin, joko jotain tekeviin sovelluksiin tai informaatioon.

Jarmo Lahden ansiokkaan raportin ytimessä oli parkkimaksu: sovellus vie paikoittajan pankkiin ja muistuttaa ajan loppuessa. Sitä juttu ei tosin kertonut, mistä jenkki-parkkeeraajat upcodensa löysivät. Alueen P-kyltistä kenties?

Kuvani esimerkki taas on nuorten vaateliike Vilasta. Stockan shopissa, keskellä myyntipöytää oli eilen valkoisessa laatikossa graafisesti tekstiä ja valkoista - postikortteja! Illalla kurkkasin, mihin kuluttaja tahdottiin koodilla kuljettaa. Yhteisöllisyyttä lisäävää kuvallista tarinankerrontaa YouTubessa.

Jutun juoni on ehjä asiakaspolku yli kanavarajojen. Paperi, mainos, pysäkki - mikä tahansa oikeassa maailmassa oleva käsinkosketeltava asia voi toimia porttina nettiin.

UpCodella palveluntarjoaja saa käyttöönsä oikopolun, jolla tuoda asiakkaansa suoraan haluttuun toimintoon.

Mitä kaikkea tämä olisi julkishallinnossa?

Kotiin palaava shoppaaja-matkustaja tullausilmoituksen tekijänä! Äitiyspäivärahaa hakeva Kelan tai neuvolan brosyyristä UpCodella verokortin muuttajaksi!

Älypuhelimet lisääntyvät, kuluttajan aika on rahaa.. Palvelumuotoilulla on käytössään mainioita välineitä, vain mielikuvitus on rajana. Entäs ne asiakkaat, joilla ei älypuhelinta ole? Yhtä hyvin he tarvitsevat ehjät palvelupolut, missä kanavassa sitten asioivatkin.

UpCode löytyy AppStoresta, AndroidMarketista ja OVI-palvelusta. Töihin, töihin!

3 kommenttia:

  1. Kiitos Johanna taas kerran herättelystä! Up Codea sietää miettiä verkkotoimistonkin jakelukanavissa.

    VastaaPoista
  2. Sanos muuta Merja, kannattaa miettiä!

    On se vain aikamoinen haaste että palvelujen kehittäjät (ainakaan perinteisistä virastoista tulevat sellaiset) saavat silmänsä todella auki nähdäkseen, millä uusilla tavoilla maailmaa oikein pitäisi ja voisikaan katsella.. Plus että hyvää tahtoakin tarvitaan.

    Mutta utelias kana löytää! En meinaan lähtenyt perjantaina aikaisemmin töistä vaatekaupoille miettiäkseni asiointipalvelujen kehittämistä :) Törmäytellään siis edelleen löytöjämme. Yhdessä hyvä tulee!

    VastaaPoista
  3. Merja, Elonmerkissä oli tulevaisuudentutkimuksen professori Sirkka Heinosen mainio blogikirjoitus tulevaisuudesta:

    "Tulevaisuuden viestien "lukemisella" eli ennakoinnilla pyritään vastaamaan kysymykseen, miten pärjäämme muuttuvassa maailmassa. Ennakointiosaamiseen kuuluu pitkälle ja laajalle "ääreisnäön" avulla katsomisen lisäksi vallitsevien kehitysurien kyseenalaistaminen, toisin katsominen, luovasti ja rohkeasti tulevaisuuteen kurkottaminen, osallistavuus ja synteesiin pyrkivä monialaisuus."

    - Ai niin, ja tämäkin Heinonen on muuten Turusta!

    VastaaPoista