torstai 21. tammikuuta 2010

Asiakas, palvelu ja markkinointi

Stratmark10-seminaari sai taas aikaan huikeita välähdyksiä omaan ajatteluun. - Oletko muuten huomannut, että kun on luotava jotain uutta, on hyvä lähteä tuulettamaan omia ajatuksiaan?

Rentoudu ja kuuntele: käynnistät luovan prosessin, joka yhdistelee kuulemaasi alitajunnassa kehittelyssä olevaan ongelmaan.

Stratmarkin teesit ajatuskehikkona

Seminaarin panelistit toivat esiin kattavan kirjon suomalaista asiakasajattelua. Asiakastiedon massiivinen keruu ja algoritmikäsittely à la Nokia sai kannatusta mutta myös kysymyksen tiedon laadusta ja sen perusteella tehtävän analyysin luotettavuudesta. Tore Strandvik heitti huomion tämän päivän palvelusta: CRM kyllä kukoistaa, mutta asiakkuuden hoito silti ei.

Piia-Noora Kauppi kuvasi rahoitusalan palvelukehityksen palaavan yltiöyksilöllisyydestä kohti 'massakustomointia' (Hmm..miten tuo markkinointialan sana oikein suomennetaan?) Siihen samaanhan pitää meidänkin kulkea: verotamme yksilöitä, mutta 'palvelutuotannossa' kenelläkään ei ole varaa yksilön kokoisiin yksiköihin..

Laivanrakennusalan lyömätön kommentti "Kyllä minä silti menisin asiakkaan luo paiskaamaan kättä" alleviivaa totuuden hetkeä: jokainen on markkinoija.

Alleriin siirtynyt Sanna Myller toi esiin käytännön kokemuksena, ettei yksi taho kykene jalostamaan ideoita kaikissa kanavissa. Ajatus on minusta sama, mitä YLEn Mikael Jungner kuvasi: yhteisössä on viisaus, yksin tai ylhäältä huutamalla on turha yrittää.

Stratmarkin marraskuiset teemaryhmät maistelivat mm. palvelukokemuksen merkitystä brändille. Päivän yhteenvedossa se jälleen kiteytyi: parasta markkinointia on hyvä tuote/palvelu.

Jos ytimessä eli palvelutuotannossa ei onnistuta, kannattaa pienetkin markkinointiviestinnän rahat säästää johonkin muuhun. Lopullinen onnistuminen kun on kiinni asiakkaasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti